zondag 16 juli 2017

Tips voor TomTom

Met zo'n 24.000 motorkilometers per jaar heb ik met mijn TomTom Rider 400 nu zo'n 80.000 km afgelegd. En eigenlijk gebruik ik mijn navigatieapparaat altijd: ik durf mezelf dus wel een ervaren gebruiker te noemen. Al doe ik er niet veel meer van dan van A naar B rijden. Desondanks een paar tips.

Mijn scherm laat rechts een brede verticale balk zien. Dat vind ik prettig en dat deel van de kaart mis ik geenszins. In die balk staat links de lijn omhoog met rechts ervan icoontjes, die benzinestations, camera's en een enkele andere aanduiding geven. Daar wringt echter de schoen: vrij vaak vallen de icoontjes zodanig over elkaar heen dat je niet kunt zien wat er onder de 'bovenste' ligt. Een benzinestation? Een waarschuwing?
Tip Zet de 'rijlijn' in het midden van de balk: dan is er aan twee kanten ruimte voor icoontjes.


Uit veiligheidsoverwegingen gebruik ik op mijn mobiele telefoon vaak VPN, in elk geval als ik op een 'vreemde' wifi zit. Met VPN kan TomTom echter niet overweg. Hij blijft dan de telefoon verbinden en weer niet verbinden...
Tip Laat de TomTom bij het verbinden van de telefoon VPN uitschakelen. Of dat minstens voorstellen.

Regelmatig kan ik op de TomTom een hotel niet vinden, ook als ik de naam goed intik. Hij vindt alleen hotels in de buurt waar ik op dat moment ben. Eenmaal in de stad waar het hotel moet staan vindt het apparaat het hotel wel! Dat is niet logisch.
Tip Een naam van een hotel of een ander POI moet gevonden worden, ook als het verder weg is.

TomTom reageerde ook al:

Bedankt voor de tips! De eerste tip is echter niet zo simpel als Willem aangeeft. De “rijlijn” kan je niet in het midden zetten omdat je dan ook plaatsen zou zien die je reeds bent gepasseerd en dus niet meer relevant zijn. Wat je wel kunt doen is op de overlappende icoontjes clicken om op dat gedeelte in te zoomen. Tevens kun je in het settings menu onder “uiterlijk” kiezen voor een “bredere route balk”.

Wat betreft de VPN, dit probleem kende ik nog niet en is denk ik ook geen standaard gebruikers probleem.

De POI search zou ook moeten werken in andere steden waar je niet bent. Mocht dit niet het geval zijn omdat je in de buurt al zoveel resultaten vindt dat wat je zoekt er niet bij zit dan kun je het volgende doen: In zoeken klikken op “hele kaart” naast de zoekbalk, nu kan je de TomTom ook laten zoeken “in een stad of dorp”. Ik denk dat dit het probleem van Willem oplost.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen