zondag 14 mei 2017

VRO Bochten: nuttig maar voor verbetering vatbaar

Gisteren nam ik deel aan de VRO Bochten van de KNMV. VRO staat - volgens mij - voor Voortgezette RijOpleiding. Je hebt je (motor)rijbewijs, maar via deze cursus- en vooral praktijkdag leer je extra vaardigheden. Zoals bochten rijden, bij de VRO Bochten van de KNMV.
Helaas kon ik de dag niet bijwonen met mijn eigen motorfiets: die staat intussen overigens wel inclusief de kapotte radiateur (steenslag) bij dealer Motorhuis Seppe in Bosschenhoofd. De dealer stelde wel deze mooie Suzuki V-Strom 650 (modeljaar 2017) beschikbaar. Een prima motorfiets trouwens!


De dag, op het circuit bij de politie-academie in Lelystad, verliep geheel tegen de verwachting in droog. Fijn, want ik heb ook nog niet mijn waterdichte pak terug uit Frankrijk (zit in motorkoffer). Ook de vorige helm moest ik opzetten - veel meer lawaai dan de nieuwe! - en de vorige laarzen had ik gelukkig ook nog. Dank Remy voor het uitlenen van je handschoenen.

De dag zelf is aangenaam verlopen. Leuk om eens tussen paaltjes te slalommen. Spannend om eens een hele steile afdaling te maken. Een blinde bocht schuin omhoog: poeh! Mooie lijnen rijden. Ik zat ook nog twee rondjes achterop bij instructeur Richard. Tsjonge, zo schuin ga ik nooit. En dan met de rechterhand ter uitleg gebaren maken en met de linkerhand (in de bocht) het gas erop houden. Ik zat niet ontspannen achterop...
En ja, ik zie ook nog wel verbeterpunten. Die zal ik de KNMV melden.

Motorrijden is en blijft voor mij niet: hard rijden. Veiligheid staat voorop. En ik zag gisteren ook hoeveel het uitmaakt als je met 50 of met 70 km/h een noodstop moet maken. Uitwijken deden we ook nog. Over een wip rijden: leuk.
De dag is zonder problemen verlopen. Geen valpartijen, geen schade. Prima instructeurs die er serieus wat van kunnen.

Het circuit bij Lelystad gaat overigens sluiten. Het moet plaats maken voor 'de vakantieluchthaven van Nederland', zoals ik op een bord bij de werkzaamheden rond Vliegveld Lelystad zag staan. Er komt wat de KNMV betreft geen vervangende locatie. De rijopleidingen worden straks namelijk op de openbare weg gegeven. Wel zo realistisch.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen