vrijdag 21 april 2017

Daar is-t-ie: de nieuwe TomTom Rider 450

Zoek de verschillen. Rechts is de nieuwe, met de donkerder
behuizing. Links is het model 400.
Doelgroep voor de nieuwe TomTom Rider 450 - voor de niet motorrijders hier: dat is een navigatieapparaat met speciale functies voor gebruik op de motorfiets - is duidelijk niet de gebruiker van het huidige model 400. Daarvoor zijn de verschillen domweg te klein. Zichtbaar is het nauwelijks - een iets donkerder behuizing rondom - en de technische c.q. softwarematige verschillen zijn de investering in 'nieuw' niet waard.

Zo luidt althans mijn voorlopige conclusie.
Het vertrek van de testrijders: hieronder.
video


De nieuwe TomTom 450 past gewoon in de houder
van de 400.
Routes
Op de nieuwe TomTom Rider 450 is de kaart van Europa geïnstalleerd, inclusief 150 mooie routes (wereldwijd - en in alle landen waar het apparaat wordt uitgeleverd dezelfde routes). Verder staan er talloze POI (interessante plekken) op, die je per categorie ook zichtbaar kunt maken. Bijvoorbeeld alle hotels, of musea. Motordealers vreemd genoeg staan er nog steeds niet op. Voor overnachtingsadressen is samenwerking gezocht met 'lokale partners', zoals enkele motorhotelketens in de Alpenlanden.

Gevoeligheid instelbaar
Hoewel niet zichtbaar is het scherm technisch gezien aangepast. Het gaat vooral om de gevoeligheid ervan, die ingesteld kan worden op dikke of dunne handschoenen. Of dat consequenties heeft voor de gevoeligheid voor regendruppels (daar heb ik met de 400 nog wel eens last van: het systeem vertoont dan ongewenst 'eigen initiatief' door naar een volgend scherm te gaan) heb ik tijdens een zonovergoten testrit over de Lekdijk* niet kunnen vaststellen.
Prijzen: vanaf € 349 voor het startmodel tot € 499 voor het hele pakket, inclusief autohouder.

Via je mobiele telefoon kun je ook de verkeersinformatie op de TomTom 400 en 450 ontvangen. In het buitenland is daar roaming voor nodig. De hoeveelheid data die daarvoor nodig is is niet zo veel: per maand bij 1,5 uur dagelijks gebruik zo'n 7 Mb.
Collega Blokland zoekt op de
nieuwe TomTom Rider 450
zijn volgende bestemming.

*De testrit bestond uit twee delen: een gezamenlijke rit met motorredacteuren naar de lunchlocatie en daarna op eigen gelegenheid terug. De maximumsnelheid op de dijk is 60 km/h en verkeersborden vragen om een laag toerental om de overlast voor omwonenden te beperken.
Ik schaam me voor enkele van mijn collega's, die na de lunch besloten de Lekdijk als circuit te gebruiken. Zo verpest je het dus voor heel veel mensen, die rustig toerend van het landschap willen genieten. Want die Lekdijk gaat ooit dicht voor motorrijders - en ik heb daar alle begrip voor. Maar dat het nu juist 'collega's' zijn die zich zo asociaal misdragen, dat stelt me erg teleur.

1 opmerking:

  1. Ja de motorrijders verknallen het zelf als ze zich niet kunnen gedragen, bravoure zo goed ben ik, maar niet in de gaten hebben dat je het verknald voor de goed wel willende motorrijder op de Lekdijk.

    BeantwoordenVerwijderen